Friday, January 31

Ikan Masin Masak Asam

assalamualaikum ~


Hai ~ Entri kali ni pasal masakan lagi. Haha. Dah peram seminggu lebih ah. Sampai dah 2 kali aku masak lauk ni. First time masak lauk ni gara-gara bawak stok pulang. Kali kedua atas request Bonda lepas aku insta masuk fesbuk saja nak tayang kat Ayahanda dan Bonda yang guwe berjaya buat. Kah!



Bahan nak masak ni simple gila punya. Orang bujang laa katanya. Tak susah mana pun. Yang tak reti masak pun boleh cuba masak. Okay ~



Bawang besaq sebijik, bawang putih 2 ulas, halia beberapa hiris


cili merah dan cili hijau
warna warni laa sikit lauk hangpa


ikan masin


belacan
penambah rasa bagi umph haa


asam jawa
garam & gula

Dah sediakan bahan tadi? Haaa...ni resepi zaman Bonda punya. Aku share-share je ni. Cara nak sediakan pun tak payah berjam-jam. 30 minit, siap sedia untuk makan ja.





Panaskan minyak. Dah tu masukkan bawang putih, goreng sampai wangi.
Next, masukkan bawang besaq. Sampai jiran sebelah ke housemate tanya engko masak mende.
Lepas tu masukkan hirisan halia tadi.


Asam jawa tadi, hang perah bagi dapat ayaq.
Dah tu masukkan ayaq asam jawa ni.
Kacau bagi sebati semua bahan tadi.


Next step, masukkan ikan masin yang dah siap digoreng.
Masukkan secubit dua belacan.


Masukkan hirisan cili-cili.
Aku main redah je hiris cenggini.
Garam dan gula secubit dua.


Agak-agak dah mendidih sikit, off je api. Dan.....siap untuk dihidang dan melantak. Masa aku masak lauk ni, ikan sekoq je la sebab aku sorang je nak makan. Balik rumah famili, memang ter-blank sebab aku mana ada sukatan bab masak ni. Aci redah gitu haa.


Enjoy ~


Next entry bila aku rajin pulak dan lepas seminggu dua aku peram. Hahaha. Bye ~



p masak s : kawan pempuan aku yang datang rumah jeles sebab aku tertunjuk gambaq makanan yang aku masak seniri. hahahahaha. sorry laa my dear. tak sengaja ~ :P

No comments:

Post a Comment